Но така може да започва и разказ за едни вече доста далечни години, през които холивудските блокбастъри бяха здрави екшъни с мускулести мъжаги, а не разкази за костюмирани герои, раздирани от дълбоки дилеми или тийнейджърски небивалици с магьосници и вампири.
По това време безспорните крале на касовите хитове с екшън ориентация бяха Дон Симпсън и Джери Брукхаймър, като за всеки запознат е ясно, че основната заслуга за успеха се дължи на отишлият си рано от този свят Дон Симпсън. Подписът на дуото стои под безапелационни фаворити на публиката като „Топ гън”, „Ченгето от Бевърли хилс”, „Лоши момчета” и „Скалата”.
Последните два бележат началото на кариерата на един от най-грандоманските режисьори в съвременното американско кино – Майкъл Бей, а и до днес си остават сред най-добрите му попадения. За съжаление сред смъртта на Симпсън, Брукхаймър постепенно започна да измества фокуса си към телевизионни сериали („От местопрестъплението”) и филмови продукции за цялото семейство с минимално количество трупове като „Карибски пирати” и „Принцът на Персия.”
Именно поради това не е никак изненадващо, че излезлият през 2001 година „Бързи и яростни” намери своята публика и въпреки не особено популярните по онова време лица на Вин Дизел и Пол Уокър спечели 207 милиона долара в световния боксофис.
Юнивърсъл виждат добрата възможност и решават да развият идеята в още една серия въпреки отказа за участие от страна на Дизел. Уокър в комбинация с Тайрийз Гибсън изглежда е напълно достатъчен, защото „Бързи и яростни 2” носи цели 236 милиона долара от киноразпространение.
През 2006 на режисьорския стол на поредицата сяда Джъстин Лин. Дебютът му с „Бързи и яростни: Tokyo drift” поема в съвсем различна посока и въпреки отсъствието на двете големи звезди на поредицата успява да донесе 158 милиона само от показ в кината по целия свят.
Енергичният подход на Лин явно намира привърженици сред собствениците на Юнивърсъл, защото те му гласуват доверие с голямото рестартиране на франчайза, случило се през 2009 година. Позападналите кариери на Дизел и Уокър ги карат да преосмислят позициите си и двамата се завръщат заедно с Джордана Брустър и Мишел Родригез в „Бърз и яростен.” Успехът на филма ясно показва, че на публиката никога няма да й омръзнат здравите тупалки и автомобилни преследвания, а 353 милиона долара бокс офис са рекорд за серията и причина да се започне светкавично подготовка по следващия епизод от уличната сага.
Така стигаме до настоящата 2011 година. От Юнивърсъл отново залагат на априлска премиерна дата, за да изпреварят летните хитове на всички останали студия – ход, който се е доказал успешен още през 2009 година.
За да си подсигурят още по-изгодна изходна позиция продуцентите на филма си осигуряват услугите на Дуейн Джонсън - Скалата („Добре дошли в джунглата”, „Безпощадно”) в една от главните роли и събират почти всички актьори от предишните серии за една взривоопасна мисия, която може да си съперничи само с приключенията на Том Круз в „Невъзможна мисия.”
За щастие успехът на предишния филм от поредицата е развързал кесиите и бюджетът позволява по-автентични снимки и не толкова широко използване на компютърна анимация, което беше особено видно в епизоди от „Бърз и яростен.”
Както подсказва подзаглавието, тук действието е ситуирано в Рио, където главните герои на историята се укриват след дръзко бягство от органите на реда в САЩ. След отваряща начална сцена с кражба на коли от движещ се експресен влак, нашите познайници се оказват от единия край на остър конфликт с местния бос на подземния свят, който се ползва от закрилата на полицията в корумпирано Рио. В надпреварата за главите на Доминик Торето и Брайън О’Конър се намесва и безмилостен преследвач (Дуейн Джонсън), който пристига с екипа си в слънчева Бразилия, за да нанесе повече разруха от американската армия в страни от Третия свят.
Бързите коли този път не са просто средство за мерене мъжеството на техните притежатели, но подобно на ситуацията в култовия „Италианска афера” биват използвани при подготовката и реализирането на дързък обир, чиято цел е ужилването на местния криминален бос и задигането на целия му наличен капитал.
Финалната гонитба, която продължава поне 20 минути, е нещо, което трудно може да се опише и е по-добре директно да се види на голям екран. Единствената аналогия, която ми идва наум е бясната гонитба по моста от „Лоши момчета 2”, която си мислех, че никога няма да бъде надмината.
Тук обаче Джъстин Лин се представя като достоен последовател на Майкъл Бей и успява да създаде не само най-динамичната и заредена с максимум екшън серия от поредицата, но и филм, който спокойно се нарежда до образците в жанра, чийто маестро е самият Бей.
Между пукотевицата и пушека се прокрадват темите за силата на семейството, значението на лоялността и цената на направения избор, но като цяло едва ли някой зрител ще отиде на филм като „Бързи и яростни 5: Удар в Рио” за нещо по-различно от екшън, екшън и пак ешън. А екшънът тук е наистина в изобилие и ще удовлетвори максимално тази част от публиката, която носталгично е вперила взор в споменатите вече последни 2 десетилетия на 20 век.
Смазващите резултати от премиерния уикенд в целия свят, които наброяват 165 милиона са живото доказателство, че хората винаги ще искат да гледат първокачествени холивудски продукции, чиято основна цел е да забавляват и нямат никакви претенции да обременяват сивото ви вещество. А без съмнение филмът ще помете и българския бокс офис, като само остава да си пожелаем, че и без това рисковата ситуация по родните пътища няма да се усложни допълнително от въодушевени след прожекцията „мъжаги”, които с радост са готови да избият комплексите си на пътя.
2 гласа
Страхотно ревю