17-ият София Филм Фест, съвместно с Италианския културен институт, има удоволствието да покани българската публика на среща с легендата на италианското кино, режисьора Паоло Тавиани, и съпругата му, художникът по костюмите Лина Нери Тавиани.Режисьорската дейност на братя Тавиани, осъществявана „на 4 ръце” през последните 50 години, е почти уникален случай в историята на киното, довел до създаването на 22 творби, отличени с много международни награди от Кан, Берлин и Венеция до Монреал, Москва и много други престижни фестивали.Виторио (1929) и Паоло (1931) Тавиани са родени в малко село в Тоскана. Следват изкуство в Университета на Пиза, а след това се насочват към киното, повлияни от срещата си с неореалистичната драма „Пайза” на Роберто Роселини. През 1954 г. братята снимат първия от 7 документални филма – „Miniato, luglio '44”, разказ за избиването на част от жителите на родното им село от нацистите. Игралният им дебют „Un uomo da bruciare” се появява през 1962 г., с Джан Мария Волонте в първата си главна роля.Остри и безпощадни наблюдатели на промените, които разтърсват и формират италианското общество, Паоло и Виторио Тавиани преплитат в творчеството си история, психологически анализ и лиризъм, подчертан от въздействащата музика на Никола Пиовани, която превръща филмите им в кинематографични опери, където мечтите и реалността са тясно свързани.С „I fuorilegge del matrimonio” (1963), в който участват Уго Тоняци и Ани Жирардо, режисьорската двойка създава една сладко-горчива комедия по темата за развода, а първият голям международен успех им носи „Алонзанфан” (1974) – поглед към Италия в годините след Наполеон и провала на избухналите революционни вълнения. През 1977 г. се заемат с разказа за суровата съдба на сардинско момче, отглеждано с рядка бруталност от баща си овчар.Историята от „Баща господар” придизвиква бурни дискусии в Кан, но и спечелва журито до степен да му бъде присъдена „Златна палма”. Темата за войната, пречупена през призмата на детството, продължава да вълнува братя Тавиани и в „Нощта на Св. Лаврентий” (1982), който получава Специалната на града на журито в Кан.Една от най-знаменитите режисьорски двойки в киното подхожда към социалните и политическите проблеми на своето време от поетична, а не от философска гледна точка, с помощта на алегорията в отминали и бъдещи времена. Утопията е едновременно есенцията на тяхната работа и фундаменталната връзка, която киното им поддържа с реалния свят. Едва ли е възможно да се опише как братя Тавиани си разделят задачите по време на снимки. При представянето на „Баща господар” в Кан, един от двамата, отговаряйки на въпроса на журналист, дава едно шеговито обяснение: „Ние сме като капучиното... Трудно е да се каже къде свършва кафето и къде започва млякото!”През 1987 г. Паоло и Виторио напускат за кратко Италия и снимат в САЩ „Добро утро, Вавилон”, сатирична и енергична фреска за холивудското общество от епохата на Грифит. Големи почитатели на творчеството на Пирандело, братя Тавиани екранизират много от разказите му в двете части на филма „Хаос” (1984 и 1998). Сред актьорите, с които са работили, са Марчело Мастрояни, Изабела Роселини, Нани Морети, Шарлот Генсбур, Изабел Юпер, Микеле Плачидо, Летисия Каста, Пас Вега. Предпоследният им филм „Чифликът на чучулигите” (2007) е сниман в България, с участието на известни български изпълнители, и разказва за съдбата на арменско семейство в Турция през 1915 г.„Понякога ни питат защо се занимаваме с кино. Отговорът е – в името на любовта, за да обичаме и да бъдем обичани от хора, които не познаваме, и с които вероятно никога няма да се запознаем”, признава Паоло, а Виторио Тавиани добавя: „Киното е моят живот, защото без него щях да бъда само призрак и отношенията ми с другите хора биха се разтворили в мъглата.”Игрално-документалният „Цезар трябва да умре” (2012) е най-новият филм на братя Тавиани, отличен със „Златна мечка” от Берлинале 2012 и с „Давид на Донатело”. Репетициите и изпълнението на пиесата „Юлий Цезар” на Шекспир, изиграна от затворници с дългогодишни присъди в затвора Ребибия в Рим, е в основата на тази концентрирана, наситена и силновъздействаща драма... „Цезар трябва да умре” (2012)Филмът ще бъде представен на официална италианска гала в рамките на СФФ 2013 от режисьора Паоло Тавиани и съпругата му Лина Нери Тавиани – специални гости на 17-ото издание на фестивала.Лина Нери Тавиани е сценограф и художник по костюмите на над 70 игрални и телевизионни филма през периода 1965 – 2012, в това число на 18 филма на братя Тавиани и на последните две кинотворби на Нани Морети. Носителка е на „Давид на Донатело” за работата си в „Росини! Росини!” (1991, реж. Марио Моничели). ... още »
Ева Грийн ще влезе в ролята на Ава Лорд в предстоящото продължение на "Sin City" - "Град на греха: Жена, за която да убиваш".Ава Лорд е жената от заглавието, описвана от Робърт Родригес и Франк Милър като „един от най-очарователните и смъртоносни образи в Sin City".Френската актриса ще участва в много сцени заедно с друг новак в поредицата - Джош Бролин, който ще бъде в ролята на бившия й любовник Дуайт (изигран в оригинала от Клайв Оуен, който обаче отпадна от актьорския състав на "Град на греха: Жена, за която да убиваш", тъй като според сценария героят му ще има различно лице).Ева Грийн ще се превъплъти в красива и мистериозна жена, която въвлича фотограф в мрежа от секс, интриги и убийство.Родригес и Милър не крият задоволството от новото си попълнение: „Искахме да разкажем тази история от много време. Ава Лорд е един от най-очарователните и смъртоносни образи в Sin City. От самото начало знаехме, че ни трябва актриса, която да може да въплъти различните нюанси от характера на тази фатална жена и така намерихме Ева Грийн. Във възторг сме, че Ева се присъединява към нас". ... още »
От 1-ви февруари 2013 година зрителите ще могат да се наслаждават на двата развлекателни канала с много по-добро качество От 01 февруари 2013 FOX International Channels ще подава към кабелните оператори в страната своите канали FOX Life и FOX Crime във формат 16:9 и с опция за FULL HD. „Така ще можем да предоставим на нашите зрители не само премиерни заглавия, но и картина с пет пъти по-добра резолюция“, коментира техническият директор на групата Ангел Гелеменов. Другите канали на групатавече се излъчват във формат 16:9 - кулинарният канал 24KITCHEN, развлекателният FOX и документалният National Geographic Channel. Към настоящия момент, абонатите на blizoo, Satellite BG и др. оператори могат да гледат FOX в HD качество. National Geographic ChannelHD се излъчваот Vivacom, blizoo, Булсатком, M-telи други оператори в България. FOX Iinternational Channels има за цел да развива и подкрепя разпространението на HD до възможно най-широк кръг от потребители. ... още »
Триизмерното фентъзи “Хензел и Гретел: Ловци на вещици” се пребори с три премиерни заглавия и застана директно на лидерската позиция в българската бокс офис класация. За първия си уикенд по родните киноекрани заснетия с бюджет от 50 милиона долара филм натрупа общо 263 918 лева, което е напълно задоволителен старт за заглавие, чиято премиера се състоя през сравнително слабия месец януари. Приключенската лента с Джеръми Ренър разчиташе на добра предварителна реклама, а и родната публика винаги е предпочитала да гледа подобни заглавия на голям екран, особено тези които са в триизмерен формат.Приказката за Хензел и Гретел е достатъчно популярна в България и това определено е помогнало на лентата в борбата й за зрители. Имайки в предвид стартовото си представяне “Ловци на вещици” без съмнение ще надмине границата от половин милион лева най-късно до две седмици. За изминалите пет дни от премиерата си филма на Томи Уиркола е спечелил в световен мащаб малко над 55 милиона долара.Ансамбловата комедия “Пълен т*шак” застава на втората позиция в класацията със спечелени за премиерния уикенд 53 054 лева. Филмът, сниман в продължение на повече от три години и известен като продукцията с един от най-големите актьорски състави на всички времена, не предизвика очаквания фурор в Съединените Щати, но за сметка на това регистрира стабилни стартови приходи в България и застана на приличната втора позиция. Със сигурност може да се каже, че българското име на филма е привлякло вниманието на много хора и е изиграло важна роля в натрупването на досегашните приходи.“Пълен т*шак” не е продължение на успешна първа част, но в него участват голям брой достатъчно известни актьори, които в комбинация с приковаващия погледите български превод на заглавието гарантират, че филма ще завърши родното си представяне с ако не големи, то прилични за подобен род заглавие финансови постъпления.Лидерът от миналата седмица “Джанго без окови” сега заема трета позиция, като за близо две седмици в България е спечелил общо 210 234 лева. Уестърнът на сценарист-режисьора Куентин Тарантино изгуби две позиции, но все пак за седем дни увеличи приходите си с малко повече от 100 хиляди лева, което е ясен показател, че има интерес от страна публиката. Благодарение на номинациите си за най-различни награди “Джанго без окови” се сдоби с допълнителна безплатна реклама, която ще поддържа интереса на публиката поне още две седмици. Ясно е, че филма няма да се превърне в хит с приходи от над един милион лева, но като се има в предвид, че в наши дни уестърните много трудно привличат публика е похвално, че само до момента творбата на Тарантино е вкарала в кината над 27 хиляди зрители. До момента по света “Джанго без окови” е спечелил 257,795,000 долара при бюджет за снимки от 100 милиона долара.Озвучената на български език анимация ”Приключенията на Сами 2” е на четвърто място в класацията със спечелени за първия уикенд 37 822 лева – скромен старт за триизмерен анимационен филм, който обаче едва ли изненадва някого като се има в предвид, че става дума за продължение на първа част, която мина почти незабелязано по кината в много страни. ”Приключенията на Сами 2” не може да се похвали с рекламна кампания като тази на заглавия като “Храбро сърце” и ”Ледена епоха 4” и ще разчита основно на засиления през изминалите четири години афинитет на родната публика към триизмерните анимации. При всички положения филма няма да се нареди сред най-големите анимирани хитове, но поне има шанса да завърши представянето си с прилични за слабо популярно заглавие приходи (в най-добрия случай около 200 хиляди лева).Петата позиция е за романтичната драмедия “Наръчник на оптимиста”, която за премиерния си уикенд е натрупала общо 35 975 лева. Подобни заглавия много рядко предизвикват интерес сред родната публика и поради тази причина съвсем не е изненадващо, че филма с Брадли Купър стартира представянето си със скромни приходи. Тъй като е един от основните претенденти за тазгодишните награди “Оскар” “Наръчник на оптимиста” е доста дискутирана лента в момента, но това очевидно не й помогнало да изпъкне на фона на останалите продукции в топ 10. Има вероятност да бъде регистриран малко по-голям зрителски интерес през следващите две седмици, но в крайна сметка каквото и да се случи филма на Дейвид Ръсел няма да бъде запомнен със силното си представяне в български бокс офис. До момента по света “Наръчник на оптимиста” е натрупал 87 милиона долара при бюджет от 21 милиона.“Търсенето на Немо 3D” e на шесто място в класацията със спечелени за близо един месец 229 286 лева. На фона на други скъпи холивудски анимации постигнатото до момента от лентата на Андрю Стантън не е нещо впечатляващо, но все пак трябва да се има в предвид, че става дума триизмерна версия на продукция, чиято официална премиера се е състояла през 2003-та година и която вече е била гледана от голяма част от публиката. Имайки в предвид това е похвално, че “Търсенето на Немо 3D” се задържа в топ 10 в продължение на четири седмици и че до момента е привлякъл в кината над 25 хиляди зрители. В най-добрия случай анимираната лента ще завърши представянето си с приходи от малко над 300 хиляди лева.Хорърът “Мама” застава на седма позиция. От българската си премиера (състояла се преди близо две седмици) досега продукцията с Джесика Частайн е спечелила 77 007 лева, което определено не е впечатляващ резултат, но за заглавие от този жанр е сравнително прилично постижение. “Мама” тръгна по кината без много шум, а и по принцип хорърите, макар и любим жанр на много българи, почти никога не вкарват голям брой зрители в родните киносалони. Имайки в предвид тези факти спечелено от филма до момента, макар и на пръв поглед скромно, не трябва да бъде подценявано. След около една седмица “Мама” ще може да се похвали с приходи от над сто хиляди лева, което за хорър, който не разполага със силна реклама и не е част от успешен франчайз, ще бъде едно добро постижение.Приключенското фентъзи “Хобит: Неочаквано пътешествие” е на осмо място в класацията със спечелени за седем седмици 2 081 619 лева. Скъпият триизмерен филм на Питър Джаксън регистрира сериозен спад в посещаемостта от 65 процента и изпадна с цели шест позиции спрямо миналата седмица. Това обаче едва ли е от значение тъй като “Неочаквано пътешествие” определено надмина очакванията по отношение на родния бокс офис и за кратък период от време се превърна в един от най-големите хитове на всички времена в България. Общо по света “Хобит: Неочаквано пътешествие” е спечелил 939,548,000 долара.“Джак Ричър” заема предпоследната девета позиция като за изминалите пет седмици от премиерата си е натрупал 672 685 лева – повече от добро постижение за филм, който не се прожектира в триизмерен формат и който не е продължение.В световен мащаб филма с Том Круз не оправда напълно очакванията, но българската публика го подкрепи и приходите му го превърнаха в достоен конкурент на триизмерни блокбастъри като “Хобит: Неочаквано пътешествие” и “Чудната петорка”. “Джак Ричър” e един от най-добре представилите се оригинални филми на 2012-та година и преди да бъде свален от екран ще надмине границата от 700 хиляди лева.Филмът на Анг Лий “Животът на Пи” е на десето място в класацията със спечелени за шест седмици 370 255 лева.Както в останалата част от света, така и в България, триизмерната продукция с бюджет от над 120 милиона долара привлече приличен брой зрители в кината и опроверга някои от предварителните очаквания, според които публиката няма да й обърне сериозно внимание. Без съмнение един от най-рискованите проекти на изминалата година “Животът на Пи” намери своята публика в България въпреки, че не става дума за рекордни посещения и приходи. Преди да бъде свален от екран 3D-филма ще надмине границата от 400 хиляди лева, но едва ли ще има сили да се добере до сумата от половин милион лева. В световен мащаб лентата на Анг Лий е натрупала общо 524,789,000 долара. ... още »
През лятото на 2011-та година почитателите на хитовия телевизионен сериал “Антураж” бяха зарадвани от новината, че има вероятност да бъде направена пълнометражна филмова версия. Продуцент ще бъде номинирания за “Оскар” Марк Уолбърг, а участие ще вземат Джеръми Пивън и Ейдриън Грение.Последният епизод на “Антураж” беше излъчен в края на 2011-та година и по същото време създателя на сериала Дъг Елин разкри, че е започнала работата по сценария на подготвяния филм. Веднага след това стартираха и преговорите между продуцентите и студиото Уорнър Брос.Марк Уолбърг увери, че ще направи “всичко възможно” филмовата версия да получи зелена светлина за снимки. Ейдриън Грение, който в сериала изпълнява ролята на младия актьор Винсънт Чейс, потвърди, че ако има възможност би участвал и в пълнометражната лента. По думите на Уолбърг действието на филма ще се развива извън границите на Северна Америка, най-вероятно в Европа. Детайлите за статута на проекта бяха оскъдни, но в края на миналата година Дъг Елин разкри, че сценария е напълно завършен и се чака решението на студиото Уорнър Брос.От студиото изглежда са уверени в шансовете за успех на филма екран, защото малко по-рано днес беше оповестено, че пълнометражния “Антураж” е получил зелена светлина за снимки и познатите от сериала актьори със сигурност ще се превъплътят отново в ролите си. Дъг Елин ще седне на режисьорския стол на филма, а Марк Уолбърг ще продуцира заедно със Стивън Левинсън, който беше една от движещите сили на телевизионния сериал. Според първоначалната информация действието на филмовата версия ще се развива шест месеца след случилото се в телевизионните серии, а култовия персонаж на Джеръми Пивън, Ари Голд, ще се сдобие с още по-дълго екранно присъствие.Дъг Елин: “Има доста интересни развития в живота на Ари, който сега е началник на голямо студио. И това е само една малка част от цялостната история. Основното, разбира се, ще бъде приятелството между тези момчета, които все още прекарват времето си заедно и отново посещават партита. Тези герои са главната атракция и искахме да продължим тяхната история.”Въпреки че игралната версия на “Антураж” е вече официално в период на пре-продукция от Уорнър Брос не разкриват кога точно ще стартират снимките. В момента продуцентите провеждат разговори с актьорите от сериала и се смята, че след като бъдат подписани договорите за участие ще бъде оповестено кога ще се завъртят камерите и кога ще се състои световната премиера на филма.В следващите два месеца се очаква да бъде разкрита нова информация за статута на пълнометражната версия на “Антураж”. ... още »
Гилдията на филмовите актьори раздаде своите статуетки на пищна церемония в Лос Анджелис. Сред победителите са екипът на "Арго", Дженифър Лоурънс, Даниел Дей-Луис, Ан Хатауей, Томи Лий Джоунс.За цялостно творчество беше отличен комикът Дик Ван Дайк, който се сдоби с награда "Тони" за пръв път още през 1960 година."Арго" на Бен Афлек, който вече триумфира на "Златен глобус", грабна статуетката в категорията най-добър актьорски състав.Даниел Дей-Луис бе признат от колегите си за най-добър актьор за превъплъщението си в образа на 16-ия американски президент в лентата "Линкълн".Дженифър Лоурънс бе обявена за най-добра актриса за ролята си в "Наръчник на оптимиста". Актрисата грабна "Златен глобус" в категорията най-добра актриса в категорията мюзикъл/комедия за същия филм.Сред другите победители бяха Томи Лий Джоунс за най-добър актьор в поддържаща роля в "Линкълн", каскадьорският състав на "007 координати: Скайфол", Ан Хатауей за най-добра поддържаща роля в "Клетниците", Downtown Abbey за най-добър актьорски състав в драматичен сериал, "Модерно семейство" със същата награда в категорията комедиен сериал, Кевин Костнър за най-добър актьор в сериал или минисериал за "Хатфийлд и МакКой", Джулиан Мур за най-добра актриса в сериал или минисериал за "Промяна на играта".Брайън Кранстън стана най-добър актьор в драматичен сериал за ролята му във "В обувките на сатаната", и Клеър Дейнс за "Родина" (Homeland).Алек Болдуин и Тина Фей бяха отличени за сериала "Рокфелер плаза 30". ... още »
Всяка седмица в продължение на три дни, три български звезди ще живеят под един покрив с различни ромски семейства от страната. Ето през какви изпитания трябва да минат те, за да спечелят желаната титла, която ще ги направи пълноправен член на ромското семейство.Ден първи: Българските ВИП участници се запознават със своите домакини. Ден втори: Главата на семейството разпределя задачи на всяка от звездите, съобразени с бита и занятията на фамилията. Вечерта на втория ден, главата на семейството след съвет с останалите членове ще има трудната задача да реши кой ще си отиде първи. Останалите двама ще имат още един ден на разположение, за да отвоюват титлата „пълноправен член на семейството“.Ден трети: Ромският фамилен съвет и неговият лидер избират най-достойния за званието член на семейството.Всяка седмица три нови бъгарски ВИП участници ще се борят за титлата в различни ромски фамилии в страната.За първи път известни българи ще живеят на равни начала в ромски семейства и ще разберат на живо как се справят нашите ромски съседи. Деляна Маринова-Джуджи, Андрей Слабаков и Любо Киров са първите български звезди, които ще изгреят в ромската махала „Изток“ в Кюстендил. ... още »
Енергичен, еуфоричен и жилав, безмерно талантливият Ицхак Финци е сред стълбовете на актьорското тайнство. Той е като ходеща метафора на Артиста: и да се превъплъщава, и да свири, и да дирижира, и да режисира, и просто да разказва, съумява да разплиска щедро колорит и сред най-непрогледната сивота наоколо.Независимо дали е в София, Будапеща или Ню Йорк, роденият пътешественик Ицхак Финци търси Чудото, играейки. Без умора.Ицхак Финци е роден на 23 април 1933 г. През 1955 завършва актьорско майсторство във ВИТИЗ, заедно с цяла плеяда бъдещи тогава знаменитости като Григор Вачков, Татяна Лолова, Никола Анастасов, Досю Досев, Емилия Радева, Хиндо Касимов, Юрий Яковлев и др. Той е странен чешит, непораснало дете, неуморим любопитко, актьор с десетки запомнящи се роли в киното и театъра, цигулар и режисьор на документални филми, автор на мемоарна книга със странното дълго заглавие „Мотоциклетът. Ромул Велики. Наивист. Пак тогава – в Сао Пауло. Какъв съм за Питър Брук? Бобо и други истории”. Ицхак Финци е човек с различни интереси и таланти, който винаги е готов за нови предизвикателства... Застава за пръв път пред камерата през 1957 г. – играе еврейче, което опасвало с бодлива тел собствения си лагер. Сред най-добрите му филми са „Преброяване на дивите зайци” (1973), „Вилна зона” (1975), „Щурец в ухото” (1976), „Закъсняло пълнолуние” (1996), „Откраднати очи” (2005)... Носител е на орден „Стара планина”- I степен и е почетен гражданин на София.„Преброяване на дивите зайци” (1973) на режисьора Едуард Захариев и „Вера”, съвместен проект на Ицхак Финци и Елизавета Боева (режисьор, оператор и сценарист на филма), са творбите, които София Филм Фест ще представи в чест на възхитителния актьор. Сатиричната комедия „Преброяване на дивите зайци” на Едуард Захариев, по сценарий на Георги Мишев, е насочена срещу бюрократичните, псевдопатриотични прояви на хората в съвременния живот. Кинокритикът Атанас Свиленов определя кинотворбата като един от десетте най-добри български филми - истинска революция за времето си. Репликата „Хубав край, хубави хора” се превръща в една от най-популярните и емблематични в родното кино. Историята е за чиновника-статистик Асенов, в ролята Ицхак Финци, който пристига в с. Югла с абсурдното поръчение „отгоре” да сформира преброяване на дивите зайци в землището на селото. Всички здрави мъже трябват да бъдат включени в тази инициатива. Скоро преброяването приключва без нито един заек в статистиката. Това не пречи на преброителите да отпразнуват „изпълнената задача” шумно, с много вино и ракия.Игралната новела „Вера” е отличена със „Златен витяз” на кинофестивала в Омск, където побеждава конкуренцията в раздела „Студентски и дебютни филми”. „Цялата история се развива в един ден, в който героят получава писмо от Вера, че тя ще пристигне. Подходът е малко детективски – не става ясно ще пристигне ли или не, коя е тя, съществува ли изобщо... Чакаме Вера да се появи”, обяснява идеята си Елизавета Боева.Освен персонажа на Ицхак Финци, главен герой във филма са и места, нарочени за люлка на световната култура като Париж и Флоренция.„За нас „Вера” беше експеримент. Той е нетрадиционен като разказ и картина, знаехме какво трябва да направим, но не знаехме какво ще се получи и как ще го приеме публиката”, допълва авторката. ... още »