Във филма на режисьора Ивайло Стайков има много различни елементи, които се напасват парче по парче като един истински пъзел. Но насред романтиката, екшънът, каскадите, драматичните обрати и хумористичните намигвания изпъква героят на Асен Блатечки, който не само би направил, но и прави всичко в името на любовта.Изненадващо е да го видим в толкова романтична роля, във филм, който прилича на съвременна приказка, но Ивайло Стайков го вади от познатия ни типаж, а актьорът му се отблагодарява като прави силно и убедително изпълнение. „Пъзел” е режисьорски дебют в игралното кино за Стайков, но той има над 15-годишен опит в други „роли” в киното и в телевизионни продукции.Вие сте сценарист, режисьор, продуцент и монтажист на филма. Не се ли носят трудно толкова дини под една мишница?Ивайло Стайков: Филмът има монтажисти, но аз съм режисьор на монтажа. Иначе не бих настоявал да се занимавам с всички тези функции, особено на продуцент, но бяхме в изключително тежка финансова ситуация поради простата причина, че през 2008 г. Националният съвет за кино (НСК) взе скандално решение, което противоречи на няколко закона и нормативни акта, за орязване на сумата от 600 000 лв. от т.нар. дебютанти. На същото заседание се гласуваха да се разпределят за игрално кино 950 000 лв. 80% от гласувалите в съвета бяха пред финансова комисия, т.е. дадоха си по най-директния начин пари. През 2009 г. НСК вдигна сумата за кино на 1 300 000 лв. Отново някои от участниците в съвета не бяха минавали пред финансова комисия и си гласуваха парите за себе си. За съжаление тези порочни и престъпни практики продължават вече 20 години в т.нар. финансиращ орган на НФЦ.Искам да кажа нещо и по въпроса за определението дебютант, което съществува само в България. Една голяма част от филмите, които върнаха хората в кината – като „Дзифт”, „Мисия Лондон”, „Шменти капели”, са на т.нар. дебютанти. Голяма част от имената, които влизат в категорията млади режисьори работим от порядъка на 10-15 години в реклами и различни телевизионни формати. Аз самият се занимавам с такива неща, включително и с различни функции в киното от 16 години. Бил съм режисьор и на реклами, и на клипове, и на предавания, и на реалити формати и на документалистика с игрални възстановки. Така че, някои от т.нар. дебютанти, когато все пак заснемат своя игрален филм, вече имат няколко стотин или хиляди зрители извън кината. А някои водещи се в медиите изтъкнати творци около НФЦ имат общо-взето за своите 4-5 филма по 3-4 хиляди зрители.Никъде по света не се изучава отделно специалността кинорежисура. Навсякъде тя е обединена с телевизионна режисура. Защото правилата, по които се работи, независимо в какъв формат, дори и в реалитито, са еднакви. Макар зрителят да не го вижда, реалити форматът е много режисиран, особено що се отнася до създаването на ситуациите. В режисьорската работа има много психология, защото трябва да стигнеш до актьора на снимачната площадка или до обикновения човек в реалитито, да го провокираш, да извадиш определено състояние или реакция, което ти трябва. Всеки човек е като една планета – в него има всичко. Второто много важно качество, което трябва да притежава режисьорът, е усещането за темпо и за композиция.Направих доста голямо отклонение, но исках да обясня защо ситуацията беше така рискова.Но НФЦ все пак подкрепя филмът.Ивайло Стайков: Да, през 2008 г. получихме 600 000 лв. от НФЦ за категория дебют. Въпросът е, че аз, в качеството си на продуцент, трябваше да поема риска, защото влязох без никаква резерва. Всеки бюджет трябва да има резерви. Този филм се финансира и от частни компании и ако един спонсор не си изпълни ангажимента, бюджетът увисва. Дъщеря ми е на 8 години, филмът – също и той е другото ми дете. Както за вашето дете вие, родителите, а не чужди хора, ще скочите, ако нещо стане, така и единственият, който можеше да поеме риска за филма, бях аз. И всъщност лошото се случи – не влязоха определени финанси и битката беше много тежка, защото знаете, че сме в ситуация на пълна стагнация. Иначе, ако имах нормално финансиране…Какво ще рече нормално финансиране за страна като нашата, в която киното не е индустрия и не може да се самофинансира?Ивайло Стайков: Може да се издържа, ако се спазва реално заложеното. Държавата финансира до 80 % от бюджета на филма формално, но неофициално много пъти това не се спазва и има филми, които използват 100 % държавни пари. За мен би било нормално ако има 1 млн. лв., защото все пак задължение на държавата е да осигурява 100 %. Продуцентът наистина има задължения да осигури средства – било с намирането на ко-продуценти. В нашия филм с техника и услуги участват 7-8 български компании. И именно по този начин ще изкристализира добрият продукт, защото ако имаш добър сценарий и успееш да убедиш частните компании, че ще се справиш с реализацията му, това значи, че ще успееш да акумулираш средства.За всеки режисьор първият му игрален филм е изключително важен и затова обикновено дебютите разказват много лични истории. С какво вашата история е важна за вас?Ивайло Стайков: Разбрал съм, че ако нещо не го чувствам, независимо за каква работа става дума, не ми се получава. За да се получи добър филм, режисьорът трябва първо да го заснеме в съзнанието си, преди да стъпи на снимачната площадка. Ако нещо не се прави с лично отношение, резултатът винаги се усеща. Историята в „Пъзел” за мен е важна, защото носи идеята, че станахме много добри професионалисти, нахитряхме, всичко ни се удава и т.н., само че забравихме да бъдем хора. И това е големият проблем – забравихме душата и човешкото в нас. В историята има много лични елементи, но като цяло аз от дете обичам да наблюдавам хората и да анализирам различни ситуации.Искам да вмъкна нещо, което за мен е много важно – филмът носи една нормалност, истинските взаимоотношения, които ни липсват, но не искам да остане впечатление в зрителите, че става дума за типичен български филм от 1989 до 2007 г. за двама души в една стая, които се гледат около 90 мин. „Пъзел” има доста зрелищни елементи, динамичен екшън, хумор, той е мащабна продукция със сложни каскади, голям актьорски състав и масовки.Какво кино харесвате като зрител?Ивайло Стайков: „Професионалистът” с Жан-Пол Белмондо е един от любимите ми, филми с Челентано също са ми любими, „Белязаният” на Брайън де Палма, бокс офис хитове като „Гладиатор” на Ридли Скот, по-камерни френски или италиански филми. За мен един филм първо е предназначен за зрителя, а на зрителя трябва да се говори на понятен за него език. В много от нещата, които се правиха у нас след 1989 г. – без да коментирам силните филми на младата генерация имена като Камен Калев или Илиян Джевелеков, или на по-възрастни колеги като Иван Ничев с неговия „Пътуване към Йерусалим”, например, - от тези режисьори, които двайсет години усвояваха парите, не може да се разбере какво се случва на екрана. Сигурно и режисьорът не е наясно що за есенция е това, което показва. На мен лично ми приличат повече на материали, които са полезни за психиатрията, отколкото за великото изкуство.Как събрахте актьорите?Ивайло Стайков: Още през 2005 г., докато работехме по „Деца от восък” – Емил Топузов беше оператор, а аз изпълнявах асистент-режисьорски функции, имах идея да снимам с него. И актьорите – голяма част от тези, които сега виждате на екрана, ми бяха в съзнанието, докато историята се превръщаше в сценарий. От две години Асен Блатечки ми е в главата. Харесвам го и го намирам за много интересен актьор. Единственият му проблем е, че режисьорите го ползват само като типаж – мачо, затворник, убиец. В подобни роли драматургията не му позволява да направи някакви дълбоки роли, но усетих, че той има дълбочина, която може да разгърне. Самият Асен хареса много сценария и искаше да участва.За партньорката му кастингът продължи 2 години – видях всякакви актриси, манекенки, певици, балерини. Накрая стигнахме до 60 имена. Последният кастинг направихме с Емо Топузов с подредено осветление и снимачна техника и видях, че Станимира Колева е човекът за тази роля. Тя има дълбочина и много верен рефлекс, макар че е модел, а не актриса. Това й е първата роля, но след нея я поканиха и за малка роля в „Стъклен дом”.Вие сте син на режисьора Людмил Стайков. Как се расте с такъв човек наоколо, покрай филмите, които е заснел и повлияло ли е това на избора ви на професия?Ивайло Стайков: На мен винаги ми е било интересно докато растях по снимачните площадки. С баща ми много се обичаме, имаме изключително силна връзка, но все пак сме различни хора с доста различно светоусещане. Не мога да кажа, че много ми е повлиял в избора на професия. Аз сам реших да кандидатствам навремето в НАТФИЗ. И дори преди да кандидатствам снимах вече – музикални клипове и друга телевизионна продукция. С баща ми имаме различен мироглед и начин на мислене.Б.Т.Р. пробиват и в кинотоВ новия български игрален филм „Пъзел” на режисьора Ивайло Стайков историята се движи от 1996 г. до наши дни, че и малко напред в бъдещето. Желанието на режисьора да пресъздаде максимално детайлно различните години води до първата поява на Б.Т.Р. в родното кино. Два от хитовете им – „Елмаз и стъкло” и „Спасение”, са написани именно по онова време и те звучат и в „Пъзел”. Фронтменът на групата Атанас Пенев – Наско беше един от първите зрители на филма на закрита прожекция и след нея сподели, че се радва, че участието на Б.Т.Р. се състои в това, което те умеят най-добре – да свирят и пеят на сцена.За колко време заснехте сцената?Наско: Във филма това е 4-5-минутна сцена в рок клуб, която заснехме за 16 часа. Имаше и музика на живо и на плейбек, дори се наложи и да бъдем тотално безмълвни с публиката в клуба, за да може да се чува добре диалогът между героите. Донякъде това прилича на снимането на клип. Разликата е, че в клипа ти си главният актьор, а тук бяхме в помощ на актьорите. Присъствието ни цели постигане на дълбочина и реалистичност и ако ти не „играеш” убедително – поставям в кавички глагола, защото при нас не е класическа актьорска игра, – ще развалиш целия кадър и труда на всички. Не можеш да си позволиш да не бъдеш вътре, да не дадеш това, което изисква режисьорът.Доволни ли сте от участието си и оглеждате ли се и за друга поява в киното? Или за композиране на филмова музика?Наско: Беше много хубав опит. Аз се изненадах, че статистите, които бяха публиката ни, издържаха толкова дълго. Особено в началото бяха толкова ентусиазирани в купона – радваха се, пееха с нас, скачаха. След това трябваше да спазваме много строго изисквания на режисьора как да се движим, за да не пречим на камерата и мисля, че се получи добре, защото нямахме дубли заради наши грешки.Много съм доволен, че участвах във филм с Асен Блатечки. Всички знаят, че се познаваме отдавна, съученици сме. След казармата се виждаме все по-рядко и по-рядко, защото животът ни пое в различни посоки и се оказва, че на 5-6 телефонни разговора ние успяваме да се видим веднъж и то обикновено не в София! Беше ми много приятно да наблюдавам как играят актьорите във филм, защото е много по-различно от театъра.Уморително е да работиш 16 часа, но е един добър и интересен опит. В началото имаше идея и да се захванем с музиката на филма, но установихме, че няма физически да се справим, защото бихме искали да се посветим изцяло на това, а нямаше как да стане. Но в крайна сметка Митко Щерев е корифей в областта и си е свършил перфектно работата!А сега какво ви предстои?Наско: По време на снимките на филма ние завършвахме песента ни „Защо”, която излезе преди три месеца и спечели пролетния конкурс на БНР. В клипа участва Асен Блатечки и въобще песента добре се завъртя в пространството.Интервюто взе Лора Трайкова ... още »
Новият български филм "Цветовете на хамелеона" предизвика голям интерес на престижния кино фестивал в Торонто. И за трите прожекции в канадския град билетите бяха напълно разпродадени.Лентата по романа "Цинкограф" на създателя на "Дзифт" Владислав Тодоров разказва за агент на Държавна сигурност, който организира своя частна тайна полиция по времето на комунизма. В главната роля влиза Руши Видинлиев, а във филма ще видим и звездата от "Под прикритие" Ирена Милянкова.Успехът на "Цветовете на хамелеона" в Торонто е първата стъпка към евентуална борба за "Оскар". ... още »
Big Brother за първи път ще има водещ, който ще представя епизодите на предаването. Това ще се случи в двойния сезон на VIP Brother и Big Brother All Stars. През годините форматът е имал различни варианти за водене на живите предавания, но никога не е имало водещ, който да представя епизодите. Това винаги се е правело от т.н. войс оувър (глас зад кадър), но тази година зрителите ще видят Алекс Сърчаджиева в тази роля.„Очакваме водещият да направи епизодите още по-интересни за зрителите“, споделя Радо Тушев, изпълнителен продуцент на предаването. За лицето на Big Brother, Ники Кънчев остава добре познатата му роля на водещ на живите предавания, в които сме свикнали да виждаме номинациите и изгонването на Съквартирантите.Кариерата на Алекс пред камера е дори по-дълга от тази на Ники Кънчев. В първият си филм – „Мечтатели” на Иван Андонов, тя се снима, когато е едва на две години и девет месеца, в ролята на дъщерята на Димитър Благоев. Кариерата и като водеща започва в младежкото музикално предаване „Мело ТВ Мания“, което тя води в продължение на пет години, за последно зрителите я видяха в ролята на водеща на предаването „Фермер търси жена“.Сред театралните роли, с които Алека се гордее, са тези в "Железният светилник " на Асен Шопов и "Чайка" на Крикор Азарян. Изявите на Алекс в киното до този момент също заслужават подобаващо внимание - участието й във "Версен Жеторикс ", където играе с Кристоф Ламбер, както и българкият филм, който дава сериозен тласък на кариерата й - "Шивачки" на Людмил Тодоров. За него тя печели наградата за най-добра женска роля на редица филмови фестивали. В момента се изявява в телевизията в популярния сериал „Женени с деца в България“. ... още »
БНТ стартира новия документален формат „Археосвят: по пътя на великите”, който е част от телевизионната поредица за архелогия „Непознатата земя”. Форматът ще покаже възстановки на исторически моменти от античната история и мащабния проект по строежа на бойния тракийски кораб, който БНТ започна преди няколко години. Корабът е главният от морската флотилия на цар Резос - „Божественият повелител на конете и водата”, както е наречен той от Омир в редовете на Илиадата, посветени на пристигането на траките в битката за Троя. Специална експедиция от учени, археолози, еколози ще плава с античния кораб по пътя на древните траки към Троя.Основната част на корпуса на кораба ще бъде завършена на открито в старопланинското село Боженица – Ботевградско. На 12 септември корабът ще бъде превозен до лагера на спортна академия „Васил Левски” в Равда, където ще бъде представен на екипа от учени – историци, археолози и еколози, както и на участниците в бъдещата научна експедиция, на която зрителите на БНТ ще станат свидетели тази есен.Оригиналният проект от новия документален формат „Археосвят: по пътя на великите”, носи името „Резос – Корабът” и ще съдържа шест едночасови филма. Зрителите ще могат да се запознаят с процеса по реконструирането на кораба, датиращ от преди 3500г., с интересни факти за тракийското мореплаване и мащабни исторически възстановки. Документалните филми ще проследят пускането на кораба по вода от пристанището в Созопол и изпращането му на неговото първо морско пътешествие по Черно море.Зрителите ще видят и обучението на екипажа на кораба – пресъздаването на бита и уменията на древните моряци по корабоплаване, гмуркане и риболов, както и процеса по набиране на доброволци, които ще бъдат подготвени в древните бойни умения, превърнали се днес в основа на спортните дисциплини плуване, бягане, стрелба с лък, хвърляне на копие, езда и борба.В рамките на поредицата националната телевизия ще излъчи и филм за пътешествието на кораба Резос от Созопол по славния път към Троя.Продуцент и режисьор на поредицата е Атанас Димитров. Основни партньори на съвместния проект на БНТ и „Енох Филм” са Национална спортна академия, Министерство на културата и Министерство на младежта и спорта. ... още »
Две страхотни нови попълнения се присъединяват към Саймън Пег в драмата "Hector and the Search for Happiness" и това са актьорите Розамунд Пайк и Кристофър Плъмър.Историята, базирана на едноименния роман от Франсоа Льолор, разказва за психиатър, който не може да направи пациентите си по-щастливи и това води до решението му да тръгне да търси съществува ли щастието наистина.Саймън Пег ще влезе в главната роля, като Розамунд Пайк ще е неговата приятелка, а Кристофър Плъмър ще играе професор Корман – гуру в областта на науката за щастието.Снимките за "Hector and the Search for Happiness" ще започнат в началото на януари, след като Саймън Пег и Розамунд Пайк приключат с "The World’s End" на Едгар Райт, в който също ще си партнират. ... още »
Дългоочакваната нова игра от поредицата Pro Evolution Soccer – PES 2013 ще бъде издадена на 21 септември във версия за Playstation 3, Xbox 360 и Windows PC, съобщиха от Konami Digital Entertainment.Определяна като мащабна крачка във футболния жанр, PES 2013 представя новия елемент 'PES Full Control', предоставящ неповторимо ниво на контрол, като на играчите се дава възможност да управляват футболистите си изцяло ръчно при всяко подаване и всеки изстрел.Новият изкуствен интелект Pro Active гарантира, че футболистите ще се движат и ще реагират както в реалността, докато новата система Player ID обещава, че най-добрите играчи в света са абсолютно разпознаваеми по начина, по който изглеждат, по който се движат и играят. Датите на издаване на планирате за планираните PSP® (PlayStation®Portable), PlayStation®2, Nintendo 3DS(TM) и Wii версии ще бъдат обявени съвсем скоро. ... още »
Мексиканския сериал „Желязната дама” ще излъчва bTV Lady от 24 септември, всеки делничен ден от 19:00 часа. Валентина Виялба има всичко, за което повечето жени мечтаят. Красива е, родителите й са й оставили голямо наследство, има брилянтна кариера и годеник, когото обожава. Живее в имението си в Мексико сити заедно с любимата си леля Исабел, бавачката Бенита и завистливата си братовчедка Ивана. Валентина мисли, че всичко ще е прекрасно, когато се омъжи за Алонсо. Но съвсем скоро ще разбере, че щастието не трае вечно.Алонсо се интересува единствено от парите й, а освен това е любовник на братовчедка й. Двамата са измислили план да оберат Валентина, но нещата се объркват и Алонсо бяга в деня на сватбата му с Валентина. Това е моментът, в който Валентина се променя завинаги. Нежното, мило и добро момиче се превръща в деспотична, авторитарна и студена жена, изпълнена с огорчение.Валентина заминава за имението си извън града, където се запознава с Хосе Мигел. Той дълго време е работил с баща й. Скоро всички истински намразват Валентина, защото нейният управител Росендо е перверзен и садистичен мъж, който плаши и наранява хората, като твърди, че изпълнява заповедите на Валентина. Хосе Мигел и Валентина се карат за границите на имотите си. И въпреки държанието на Валентина, Хосе Мигел разбира, че всъщност тя е добър човек, и се влюбва в нея.Росендо и Ивана правят и невъзможното, за да провалят Валентина и връзката й с Хосе Мигел. Но дали ще успеят, зрителите ще разберат в „Желязната дама” – от 24 септември по bTV Lady.В ролите: Лусеро, Фернандо Колунга, Габи Спаник, Силвия Пинал, Серхио Гойри, Давид Сепеда ... още »
Актьорите Блейк Лайвли и Райън Рейнолдс са се оженили на скромна церемония през уикенда, съобщава списание People.Звездната двойка, която се запозна на снимачната площадка на филма "Зеленият фенер" и имаше връзка от миналата година, минала под венчило на церемония в тесен кръг в Южна Калифорния в неделя, уточнява изданието.Флорънс Уелч от Florence and the Machine изпълнила три песни за младоженците и гостите на приема, който се състоял в голяма бяла палатка, опъната насред Хол Плантейшън. Те също така наели ди джей, който да развеселява празнуващите, пише БГНЕС.Бет Мидлър била забелязана да вечеря с майката и сестрата на Блейк в града през уикенда, въпреки че не е ясно дали тя е присъствала на сватбата.35-годишният Рейнолдс беше женен за Скарлет Йохансон, а 25-годишната Блейк имаше връзка с партньора си в сериала "Клюкарката" Пен Баджли и с Леонардо ди Каприо. ... още »