Фестивалният хит от Кан и Дъблин на режисьора Кристофер Боргли ще радва българските зрители от днес! Филмът се разпространява с подкрепата на програма Creative Europe -„Творческа Европа – МЕДИА”!
В края на миналия месец октомври, от компанията Ню Лайн Синема оповестиха, че е започнала работата по сценария на продължението на хитовата комедия от 1994-та година “От глупав по-глупав”, която утвърди Джим Кери като един от най-известните и търсени комици в Холивуд. Режисурата на предстоящата комедийна продукция бе поверена на създателите на оригинала, братята Питър и Боби Фарели, а в центъра на сюжета за втори път ще бъдат добродушните, но глуповати най-добри приятели Лойд Крисмас и Хари Дън, в чиито роли ще се превъплътят вече споменатия Кери и Джеф Даниълс.Първият “От глупав по-глупав” беше заснет с бюджет от около 20 милиона долара и успя да донесе на създателите си световни приходи от над 250 милиона долара – успех, който бе достатъчно голям за да гарантира появата на продължение. Но отказа на Джим Кери да бъде част от подготвяната втора част бе основната причина да не се стигне до снимки.Сега, осемнадесет години по-късно, Кери не само потвърди желанието си да участва в “От глупав по-глупав 2”, но и продуцентите заявиха, че негов партньор ще бъде отново Джеф Даниълс. Сценарият на втората част е почти завършен и въпреки, че всички детайли относно сюжета се пазят в тайна, главния сценарист Шон Андърс все пак разкри нова информация свързана с продукцията – а именно, че старта на снимките ще бъде даден още през тази есен.В интервю свързано с предстоящата комедия с Адам Сандлър “Браво, момчето ми!”, Шон Андърс (който е сценарист и режисьор на лентата) поговори накратко за статута на “От глупав по-глупав 2”.Андърс: “Предадохме сценария на Питър и Боби Фарели и в момента те го дооформят заедно с Джим Кери. С партньора ми Джон Морис работехме доста дни върху този проект но за сметка на това си прекарахме чудесно докато писахме, защото първия “От глупав по-глупав” е филм който и двамата много харесваме. И последното което искаме е ние да сме хората които да провалят продължението.Доколкото знам, всичко относно подготовката за втората част ще бъде напълно завършено до края на лятото и снимките ще започнат през есента. Двамата с Джон сме много благодарни за възможността да бъдем част от тази продукция и като всички останали ще очакваме с нетърпение готовия филм.”Преди около три месеца се появи информация, според която изпълнителката на главната женска роля в първия филм, Лорън Холи, отново ще се превъплъти в образа на Мери Суонсън, но за момента това се счита единствено за непотвърден слух.Режисьорите Питър Фарели и Боби Фарели ще дадат старт на кастингите за “От глупав по-глупав 2” до няколко седмици, а освен актьори Джим Кери и Джеф Даниълс ще бъдат и изпълнителни продуценти на комедията.Ако всичко протече по план, дългоочакваното продължение ще тръгне по световните киноекрани през лятото на следващата година. ... още »
Малко по-рано днес приключи церемонията по раздаването на тазгодишните филмови награди на MTV. В големия победител на вечерта се превърна приключенския филм на режисьора Гари Рос “Игрите на глада”, който от общо осем номинации спечели четири награди, включително за “Най-добра мъжка роля” и “Най-добра женска роля”. Призът за “филм на годината” обаче беше присъден на “Здрач: Зазоряване - част 1”, който също така бе удостоен с награда и в категорията “Най-добра целувка”. Любопитно е да се отбележи, че поредицата “Здрач”, в лицето на двете й звезди Кристен Стюарт и Робърт Патинсън, печели наградата в категорията “Най-добра целувка” за четвърта поредна година.За разлика от предишните години, този път номинациите за филмовите награди на MTV бяха обявени от подбрани членове на филмовата индустрия, но за сметка на това крайните победители бяха избрани от самите фенове чрез онлайн гласуване.Ето и целия списък на наградените малко по-рано днес филми и актьори:Филм на годината:Здрач: Зазоряване - част 1Най-добра женска роля:Дженифър Лоурънс, за изпълнението си в “Игрите на глада”Най-добра мъжка роля:Джош Хътчерсън, за изпълнението си в “Игрите на глада”Най-добра изгряваща звезда:Шайлийн Уудли, за изпълнението си в ”Потомците”Най-добър актьорски състав:Хари Потър и даровете на смъртта: Част 2Най-добра екранна трансформация:Елизабет Банкс - “Игрите на глада”Най-добра битка:“Игрите на глада” - Дженифър Лоурънс и Джош Хътчерсън срещу Александър ЛюдвигНай-добра целувка:Робърт Патинсън и Кристен Стюарт - “Здрач: Зазоряване - част 1”Най-добър екранен гадняр:Дженифър Анистън, за изпълнението си в ”Шефове гадняри”Най-добра музика:“Party Rock Anthem,” LMFAO – от саундтрака на филма ”Внедрени в час”Най-добро комедийно изпълнение:Мелиса Маккарти, за ролята си в “Шаферки”Най-добро свиващо стомаха изпълнение:Сцената с хранителното натравяне и последиците в магазина за рокли от ”Шаферки”. Участнички: Кристен Уиг, Мелиса Маккарти, Мая Рудолф, Роуз Бърн, Уенди Маклендън и Ели Кемпър. ... още »
Стефан ДимовКогато чакаш даден филм на любим кинотворец толкова дълго време, ти си поставяш определени очаквания, които няма как да не бъдат високи. В повечето случаи, резултата или надминава очакванията ти и бързо добавяш заглавието към любимите си, или се разочароваш и си казваш: „Следващият път повече”. Понякога обаче има и трети вариант. Целият шум, очакване, новини, интервюта и гледане на различни трейлъри отново, и отново те поставят в едно особено състояние. Изглеждаш филма, но той сякаш не ти е достатъчен. Искаш още и въпреки това не можеш да дадеш реална оценка. Хората те питат за мнението ти, а ти дори не можеш да кажеш „Хареса ми” ... по-сложно е. Искаш да останеш насаме с филма в главата ти и мислите ти за него, и да не ги споделяш все още. Такова нещо се случи с мен и „Прометей” – един от най-интересните филми, които съм гледал в последно време. Добрата научна фантастика лесно може да бъде разпозната по няколко фактора. Независимо колко напред в бъдещето се развива действието. Независимо колко далече от планетата Земя се развива действието. Независимо от напредналите технологии – кораби, скафандри, камери за хиперсън, холограми, оръжия, андроиди и т.н., когато зрителя има усещането за реалистичност и правдоподобност, той може спокойно да отвори всичките си сетива, за да се свърже с историята и героите, и да се потопи в една космическа одисея.„Прометей” на Ридли Скот е отличен пример за такава научна фантастика, комбинираща в себе си класическата и солидна атмосфера от „Пришълецът” с невероятен съвременен дизайн и визия. Кинематографията и специалните ефекти са повече от зашеметяващи, а 3D-то е добре изпипано и на място. Както самият Ридли Скот казва относно триизмерния формат, „номерът е да не се прекалява”. Мащабната картина на филма е в пълна симбиоза с темата и идеите, които „Прометей” преследва – кой ни е създал, защо ни е създал и до къде сме готови да стигнем, за да получим тези отговори. Въпреки, че филмът е изпълнен със специални ефекти (в точните граници), Скот и операторът Дариуш Волски („Карибски Пирати”) решават да заснемат филма по истинския начин, като го снимат почти изцяло на реални локации (в Англия, Шотландия, Исландия и Испания.) Зелени екрани са използвани едва няколко пъти, само при крайна необходимост, което е повече от похвално за подобен филм, сниман през 2011. Но все пак нека не забравяме кой е Сър Ридли Скот. Както се твърди – човекът, които промени жанра с класиките си „Пришълецът” и „Блейд Рънър” – филми, които са основно вдъхновение на редица съвременни кинотворци. След тях, Скот преминава повече от успешно през всякакви жанрове – приказка, екшън, драма, приключенски, военен, исторически епос, ужаси, криминална черна комедия, романтична драма, биографична гангстерска драма и шпионски екшън, за да се завърне подобаващо в научната фантастика с много препратки към началото („Пришълецът”).След графичното и въздействащо начало, спокойно може да се каже, че филмът е разделен на две части. Първата посява семената на историята по философски, научен и технически начин. Поставя основите на историята, запознава ни с героите и техните приоритети, възбужда интересът ни до червено и ни качва на Прометей, управляван от непоклатимия Янек (Идрис Елба). Във втората си част, ужасът и хаосът вземат превес и някак си променят жанра и темпото на филма, като отговарят на някои въпроси, а други заменят с още по-големи въпроси. Най-интересните и въздействащи частици от филма са като нож с две остриета, защото те са същевременно и най-слабо развитите. Голяма част от амбициозните идеи на сценария остават недоразвити, както е и древната раса на Инженерите, използвани по-скоро като елемент за тласкане на действието (МакГъфин), отколкото като основна негова единица. Типично за Ридли Скот, актьорските изпълнения са повече от качествени, като най-силно впечатление правят Нуми Рапас и Майкъл Фасбендер. Рапас оправдава високите очаквания и стои изключително уверено в ролята на Елизабет Шоу. За героинята си, тя изгражда собствена биография в главата си, която й помага в изпълнението. Работи с учител по диалекта, за да може да придобие Британски акцент, а за някои от напрегнатите сцени във филма, тя изисква от гримьорите допълнителна кръв и пот по тялото си, за да изиграе сцената по-реалистично.Героят на Майкъл Фасбендър – андроидът Дейвид е един от най-притегателните елементи от целия филм. С прилики към ХАЛ от „2001: Една Одисея в Космоса”, Дейвид и Фасбендер улавят най-тънките нюанси на човешките емоции и взаимоотношения с коварна безпристрастност присъща единствено на не-човек.Краят на филма ни оставя гладни и искащи още, а двучасовото времетраене се изпарява сякаш за минути. Но дори и да не се превърне в класика като „Пришълецът” или „Блейд Рънър”, „Прометей” е един блестящ визуален спектакъл, който е задължителен за всеки любител на жанра. ... още »
Предистория на „Прометей”: От раждането на Питър Уейланд до началото на Проект "Прометей".1 Октомври, 1990 – Питър Уейланд е роден в Бомбай, Индия, като родителите му са самоук инженер и завършил в Оксфорд Професор по Сравнителна Митология.1 Октомври, 2004 – Ден след 14-тия си рожден ден, Питър Уейланд патентова синтетична трахея, конструирана изцяло от синтетично изградени стволови клетки. Това е 12-тия патент на Питър до момента.11 Октомври, 2012 – Уейланд Корпорейшън е призната за законно съществуваща корпорация от законодателството на САЩ и получава сертификат за узаконяване от Камарата на компаниите на Великобритания. Поради комбинираната стойност на различните патенти на Питър Уейланд, компанията се оценява на по-висока пазарна цена от всяка една друга компания в историята.27 Март, 2015 – Уейланд Индъстрис стартира първата индустриална космическа мисия за инсталиране на слънчеви панели, които се нареждат и движат в орбиталната равнина на Земята в осов (аксиален) наклон, имитирайки вечно лятно слънцестоене. Възобновяемата енергия, натрупана в идните месеци на експедицията донасят на Питър Уейланд първия му милиард.30 Юни, 2015 – Следвайки успеха на Уейланд със слънчевите панели, компанията получава финансиране от големи и влиятелни фирми.2 Февруари, 2016 – Използвайки предшественик на атмосферния процесор, който по-късно създава, Питър Уейланд е способен да създава локализирана синтетична атмосфера над полярните върхове и по този начин ефикасно прекратява глобалното затопляне.17 Юли, 2016 – Сър Питър Уейланд става един от най-младите хора, посветени в рицарство.10 Декември, 2017 – Сър Питър Уейланд получава Нобелова Награда за мир в областта на Науката за забележителната атмосферна работа на полюсите.19 Декември, 2017 – Използвайки капитал от успеха си през 2015, Уейланд придобива правата върху технология, развита от иновационния, но слабо финансиран Проект Прометей на НАСА. Със значително увеличеното финансиране в проекта, ДЖИМО се превръща в реалност и доказва съществуването на естествен живот на спътника Европа..1 Юни, 2022 – Учени от Здравния Център забелязват генетична поредица от резултати за 98 % от раковите заболявания. Използвайки генетично-изменени клетки, както и елементи, открити отвъд Земния небосвод, Уейланд успешно създава лекарство за почти всички видове рак.4 Февруари, 2023 – Сър Питър Уейланд е награден с Нобелова Награда за мир в областта на Медицината за лека си против рак.28 Февруари, 2023 – Във вече популярната реч – TED Talk, - Virusna-reklamaСър Питър Уейланд изяснява визията си за Уейланд Индъстрис, поставяйки основа за следващите 50 години в Построяването на По-Добри Светове.5 Август, 2023 – Уейланд Индъстрис изкарва патент номер 8 128 899 за Метод и Приложение на кибер индивиди за използване в научни и индустриални среди.10 Май, 2024 – Военните инженери на Уейланд правят първото значително подобрение в технологията за витлов нарез на огнестрелните оръжия, утроявайки скоростта и удвоявайки точността на снарядите. Точния модел и технология на нареза остава поверителен.6 Септември, 2024 – Уейланд Индъстрис прави своето първо начинание в луксозните стоки със своя Холографски Симулатор на Околната Среда (HES). Това е първият подобен симулатор, който точно може да пресъздаде естетиката, настроението и звуците от всяко едно познато място в света, както и да осигури видео материал от всеки калибриран предавател.10 Септември, 2024 – Уейланд Индъстрис представя първата пушка с възможност да проследява обекти намиращи се на повече от 500 километра разстояние, както и да определя тяхното здраве и физика.7 Януари, 2025 – Уейланд произвежда прототип на първият напреднал андроид от своя вид. Той е наречен Дейвид с любов, име което Сър Питър Уейланд е пазил за своя собствен човешки син.22 Март, 2026 – Уейланд Индъстрис изкарва патент номер 9 158 239 за химическия състав на поверително устройство, способно почти идеално да имитира биологическите свойства и структура на човешката кожа.3 Юни, 2026 – Уейланд Индъстрис изкарва патент номер 10 445 075 за Метод и Приложение на самонагласящ се мерник, който изчислява автоматично отклонението на снаряда поради вятъра, Ефекта на Кориолис и траекторията, отстранявайки нуждата от ръчен мерник и математически формули.30 Септември, 2026 – Уейланд придобива най-голямата фирма за биотехника в света, увеличавайки значително биотехническите си авоари.18 Ноември, 2026 – Уейланд приватизира популярната мисия Кеплер на НАСА, увеличавайки финансирането десетократно и за една година открива още 6546 биосъвместими планети.1 Януари, 2028 – Уейланд прави значително регулиране на прототипа Дейвид, подпомагащи за първото му взаимодействие с човек. Срещата е много обещаваща.31 Март, 2028 – Уейланд Индъстрис става първата компания в историята, която достига стойност от 100 милиарда долара за пет години.20 Май, 2028 – Лабораторията на Уейланд в Сан Франциско открива възможността на човешкото тяло за хиперсън – пълно прекъсване на жизнените процеси, което може да бъде възобновено, когато стазата се прекрати. Търсенето на практическо приложение започва.9 Август, 2029 – Уейланд Индъстрис изкарва патент номер 11 280 599 за Метод и Приложение на устройство, което увеличава възможностите за поддържане на живот в околната среда на други планети – първият изцяло автоматичен атмосферен процесор. Очаква се този патент да осъществи известната хвалба на създателя си – „Има други светове освен този, а ако там няма въздух за дишане, просто ще направим такъв.”18 Септември, 2029 – Уейланд придобива ЦЕРН. Финансирането на Европейският център за ядрени изследвания е прекратено и Уейланд купува организацията, както и Големият Адронен Ускорител.12 Декември, 2029 – След години съдебен процес, Уейланд спечелва делото за патента на Дейвид, срещу Японската корпорация Ютани, защитавайки собствените си инвестиции и тези на акционерите.27 Юли, 2030 – Патент номер 12 004 556 за Метод и Приложение на апарат, който може да започва, следи и прекратява състоянието на хиперсън. Камерата за хиперсън революционизира пътуването в космоса, позволявайки значително по-дълги и сложни мисии, както и безпрецедентни открития.20 Май, 2032 – Учени от Уейланд откриват обратната връзка между скорост и потока на време, с което изграждат дълго-търсената концепция за пътуване със скорост, по-голяма от светлинната.4 Юли, 2033 – Уейланд създават нов 5,56 милиметров патрон, създаден от метал, намерен в обитаемата зона на планети, движейки се около планетата Gliese 581. Патронът е способен да се движи с максимална скорост във всякаква атмосфера при всякакъв обсег.4 Окомври, 2033 – Уейланд наема едномилионния си служител – Д-р Ричард Пост – главен статист към отдела по Електроника.17 Януари, 2034 – Уейланд представя първият SEV (изследователски космически кораб) способен да се движи по-бързо от светлината.11 Май, 2035 – Националната Научна Фондация премахва забраните за комерсиалната употреба на андроидите Дейвид.30 Юни, 2035 – След като забраните за андроиди са премахнати, третото поколение Дейвид е разработено, за да се тества приемането на кибер индивидите от хората. Резултатите са обнадеждаващи.25 Август, 2036 – Уейланд Индъстрис стартира Академията за Изследователи – алтернативно висше учебно заведение за непривилегировани студенти, интересуващи се от биотехника, нанотехника, кибернетира и тераформиране. На най-добрите студенти от програмата се предлагат позиции за работа в Уейланд Индъстрис.21 Декември, 2037 – Астрономи от Уейланд откриват космическа област, изглеждаща много богата на минерали и други природни ресурси. Компанията очаква пътуване до тази област до края на века.2 Март, 2039 – Патент номер 13 345 075 за Метод и Приложение на допълнение към проследяващата пушка на Уейланд, с възможност за компенсиране на състава, плътността, атмосферното налягане и индексът на пречупване във всяка атмосфера.28 Май, 2039 – Благодарение на Атмосферния Процесор на Уейланд е създадена първата функционална и годна за дишане атмосфера на планета GJ 667Cc, изчиствайки място за подобни действия на други планети.1 Април, 2042 – Дейвид 4 се превръща в първият достъпен за закупуване модел на Дейвид. От андроида се очаква да подобри работния процес и продуктивността в офиси и домове по целия свят.20 Ноември, 2042 – Уейланд Индъстрис пише чек за 5 милиарда долара на Малките Изследователи – благотворителна фондация, посветена на обучението на ученици с проблеми, интересуващите се от наука и технология.19 Април, 2051 – Уейланд Индъстрис прави основни допълнения към наземния транспорт. Новото превозно средство може да прекосява всякаква повърхност и няма ограничения за товар, пътници или съоръжения.14 Февруару, 2052 – Патент номер 14 524 002 за Метод и Приложение на първото управляемо сухоземно превозно средство, способно на движение по вертикални повърхности. Технологията позволява на учените на Уейланд и екипите по тераформиране да достигнат недостъпни до момента дестинации.7 Юли, 2052 – Правят се значителни интелектуални и емоционални подобрения към андроида Дейвид, повишаващи степента на приемане на андроидите от хората.6 Май, 2057 – Патент номер 15 999 127 за Метод и Приложение на изтласкващ се луксозен отсек от космически кораб, с възможност за поддържане на един човешки живот в него в продължение на 50 години.2 Септември, 2061 – Патент номер 16 572 092 за Метод и Приложение на първата напълно автоматична хирургична и диагностична станция – MEDPOD 720I26 Февруари, 2062 – Само 7 процента от хората могат да разпознаят шестото поколение Дейвид като кибер индивид.1 Декември, 2063 – Патент номер 17 900 353 за Метод и Приложение на Спектаграф – антигравитационно устройство, което картографира в реално време триизмерен образ на всяка местност – революционизирайки подготвителните процеси за тераформиране и развиване на нови колонии.6 Юли, 2068 – Уейланд създава хиляди андроиди Дейвид от седмо поколение, които успешно заемат работни места по цялата Земя. Хората приемат благосклонно Дейвид повече от всякога, благодарение на строго секретната шифрираща технология на емоциите. Дейвид 7 може с точност да пресъздава повечето човешки емоции до най-малките нюанси, като същевременно остава последователен в изпълняването на мисиите си.13 Май, 2071 – Уейланд Индъстрис стават световен партньор на Олимпийските Игри и официална „Компания за Кибернетика” на олимпийското движение до 2091 година.16 Август, 2071 – Патент номер 18 364 003 за Метод и Приложение на устройство, способно временно да възобнови мозъчната дейност на умрели хора.9 Март, 2072 – Уейланд Индъстрис разпределя всички продукти и дейности в седем вертикали – Здраве, Транспорт, Енергия, Електроника, Тераформиране, Отбрана и Кибернетика.1 Януари, 2073 – Базирайки се на поверителни открития от изследователите на Уейланд, компанията определя точните координати на нова дестинация за дългоочаквания ПРОЕКТ ПРОМЕТЕЙ. Незабавно са направени нови инвестиции и планирането на мисията започва с пълни обороти. ... още »
Музикални изпълнители, политици, продуценти, изтъкнати кулинари и футболни треньори ще поставят началото на утрешния епизод на „Почивна станция”.Първи ще бъде главният готвач на „Черешката на тортата” Иван Манчев, който ще се погрижи за сутрешната закуска.След него в студиото ще влязат поп-фолк певицата Мария, която ще представи новия си клип, семейство Халваджиян, Надежда Нейнска, както и Димитър Димитров – Херо. По скайп зрителите ще се „срещнат” и с българката, покорила немските музикални класации, Люси Дяковска.Неделното издание на „Почивна станция” ще започне изключително цветно – с пряко включване от Казанлък и традиционния розобер. Част от неделното събуждане ще бъдат още Иван Лечев и Жени Александрова.При съпругите Жени и Мая отново ще има силно присъствие на спортни и музикални лица – Елвира Георгиева и съпругът й Николай Георгиев, Кичка Бодурова, певиците Мона и Мариана, както и спортният журналист Сашо Диков. ... още »
от Боряна МатееваУниверсалният и вечен код на любовта се разчете ясно в голяма част от филмите от тазгодишната селекция в Кан. Любов във всичките й измерения – грижовност, отдаденост, юношеска романтика, първичен секс, ревност, неудовлетвореност… Любов във всичките й възрастови въплъщения - между 80-годишни старци, диви младежи, предпубертетни хлапета. Любов, надмогваща социалните, расови, полови и религиозни различия. Любов, невъзможна, обсесивна, платена, нежна, фатална…. Очаквано от критиката „Златната палма” отиде при„Любов” на Михаел Ханекепокъртителна екзистенциална история за двойка възрастни интелектуалци, които се обичат до смърт, въпреки болестта, деменцията и деградацията. Тази камерна драма е разказана деликатно с безпощаден реализъм и най-важното - без капка сантименталност. Интересното е, че „Палмата” се връчва и в лицето на двамата изпълнители, стоящи извън всяка класация - Жан-Луи Трентинян (когото помним от култовия „Един мъж и една жена”) и Еманюел Рива, емблематично лице на френската Нова вълна от 60-те.В „Реалити” на Матео Гароне, който взе втората по значимост награда на фестивала, любовта е подложена на изпитание от съблазните на съвременния медиатизиран свят - един чаровен и артистичен неаполитанец, обикновен търговец на риба, постепенно загубва разсъдъка, магазина и семейството си заради безумното си желание да стане богат и известен, като влезе в „Биг Брадър”. Филмът е искряща сатира на нравите в традицията на добрата италианска комедия и в него се усеща нещо от стила на Фелини и другите италиански майстори на комедията. Нарекоха филма „комедия дел реалити”… Една любопитна подробност – главният изпълнител Аниело Арена е затворник с доживотна присъда, който периодично излиза, за да играе в киното и театъра.Любовта спасява и героя от ”Частта на ангелите” (Наградата на журито) - социална и забавна „уиски” комедия за дребен престъпник, осъден на общественополезен труд, който намира начин да промени живота си на неудачник благодарение на добър по сърце социален работник, бременната си приятелка и неподозирания си талант на дегустатор на уиски за колекционери. Това беше една от малкото заредени с позитивизъм истории в Кан.Пак за любов, но някак объркана, обвита в митологично-мистичен воал, разказва и най-енигматичния филм на фестивала.„След мрака светлина”на мексиканския режисьор Карлос Рейгадас, който взе наградата за режисура. Открито експериментален и провокативен, с хипнотично изображение, с внезапни обрати, пълни с почти непоносима бруталност, този филм разчита на подсъзнателното внушение и кара зрителя да усети физически величествената и страховита красота на природата. Това е радикален филм извън жанровите определения, въплъщаващ понятието за авторско и артистично кино, далеч от клишетата.Пак румънски триумфС нетолерантност и предразсъдъци спрямо любовта се сблъскват героините от великолепния румънски филм „Отвъд хълмовете” на 44-годишния Кристиан Мунджиу, вече носител на „Златна палма” за „4 месеца, 3 седмици и 2 дни”. Направен по истински случай от 2005 година в Румъния, филмът с голяма деликатност раздипля покъртителната трагедия на две монахини от православен манастир, сирачета от Дом за изоставени деца. Алина си идва от гурбет в Германия и иска да отведе приятелката си Войчита, единственото същество, което някога е обичала и което я е обичало. Но Войчита вече се е обърнала към Бога, а в любовта да имаш Господ за съперник е непреодолимо препятствие… Младата жена изпада в нервни кризи и сестрите решават да екзорсират злите духове от душата й като с това причиняват смъртта й… Крайно аскетичен като режисура, въздействащ именно с реализма и автентизма си, филмът заслужено отнесе две награди – за сценарий и наградата за женска роля, която беше поделена между младите Кристина Флутур и Козмина Стратан.Друг неочакван аспект на любовта, между проституираща студентка и професор, ни се разкри в психологическата драма на иранеца Абас Киаростами, който е заснел филма си „Като някой влюбен” в японски декор. Принудена да финансира обучението си като продава ласки, една симпатична студентка попада в дома на изискан интелектуалец и двамата неусетно се забъркват в криминална интрига, където лъжа и истина са почти неразличими.Лов на педофили в датска драмаАктьорът Мадс Микелсен, отличен в яростна конкуренция с Брад Пит и други изгряващи звезди с наградата за мъжка роля (познат като „лошия” от джеймсбондовския опус „Казино Роял”) тук влиза в кожата на мил възпитател в детска градина, несправедливо набеден за сексуално насилие. Снажният скандинавец отказва да целуне по устата едно русо ангелче с вирнато носле, детето си измисля и други работи, които скришом е видяло да вършат възрастните и това отприщва гнева на затворената селска общност. Започва преследване и истински „лов на вещици”, който изважда на повърхността средновековни предразсъдъци, жестокост и нетолерантност.Жените ходят на секс туризъм в АфрикаЛюбов във всякакви формати имаше и в много други филми от селекцията в Кан. Един нов, съвременен „колониализъм” представи сатиричната комедия на „Рай: любов” на австриеца Улрих Сайдъл - първа част от трилогия, правеща портрет на три жени, страстно търсещи щастието. Филмът разказва за тъжния секс туризъм на застаряващи европейки, които отчаяно търсят платената любов и утеха за самотата си при млади и бедни африкански момчета. Една гротескна картина на глобалния свят, където всеки участва с онова, което има… ... още »