Премиери на новите български игрални филми „Житие“ на Георги Стоянов и Войчех Тодоров и „Блаженият“ на Станимир Трифонов на 25-ия София Филм Фест през март„Житие“ е последният проект на уважавания български режисьор и сценарист Красимир Крумов - Грец, който той започва непосредствено преди края на жизнения си път. Филмът разказва за тринадесетгодишният Иво, който след смъртта на майка си развива свръхчувствителност в добавка към богатото си въображение и трудния характер. Той не може да се примири с вината на баща си и фалшивите му интелектуални амбиции като телевизионен режисьор. Този бунт намира израз в бягство от дома, което води до сприятеляването на Иво с безработния Иван…След като Красимир Крумов-Грец си тръгва от този свят, продуцентите от „Скрийнинг Имоушънс“ са раздвоени дали да продължат работата по филма без него. Решават в памет на режисьора да завършат последния му проект. Обръщат се към най-близкия сътрудник на Грец – оператора Войчех Тодоров и един от най-опитните български режисьори – Георги Стоянов.Георги Стоянов e режисьор и сценарист на десетки филми, сред които „Случаят Пенлеве“, „Щурец в ухото“, „Константин Философ“. Войчех Тодоров е кинооператор, режисьор и сценарист на игрални, документални филми и телевизионни сериали. Двамата заедно успяват да завършат филмовия проект „Житие“ с помощта на продуцентите от „Скрийнинг Имоушънс“ и ко-продуцентите от „Ред Карпет“, „Про Синема“, „Пик Аудио“, „Меджик Шоп“, „Райт Солюшънс“. Главната роля във филма е поверена на Иван Бърнев, а сред останалите актьори са Малин Кръстев, Любов Любчева, Надя Керанова и младият Ивайло Савов в ролята на Иво. „Житие“ бе показан с успех на кинофестивала „Златна роза“, където Иван Бърнев бе удостоен с наградата за най-добра мъжка роля, а съпругата на покойния Красимир Крумов – Грец – Елена Крумова споделя след прожекцията, че се „радва и е развълнувана, че във филма са запазени търсенията и стилистиката на Грец“. Най-новият филм на Станимир Трифонов е художествен поглед към миналото през призмата на една дълбоко лична история. Режисьорът определя „Блаженият“ като психологическа любовна драма, а в основата на сюжета е книгата на Емил Андреев „Боби Блажения и Другия Американец“. С присъщата на неговия творчески дух страст към миналото, Трифонов разказва за една непорочна любов, търсенето на безценно лекарство и за случайната среща с бъдещия президент на САЩ, Джон Кенеди, които преобръщат живота на един човек. Бомбардировките в София през януари 1944 година погубват разсъдъка на младия Боби, но той спасява невинната си душа. „Според мен главният участник във филма е времето, - споделя младият актьор Александър Тонев, който изпълнява главната роля. - Неслучайно филмът се снима в три епохи, проследяват се няколко човешки живота и как времето влияе върху тях. В центъра също е и загубата на близките ни хора…“„Филмът е любовна история, изключително интересна и динамична, - казва пред радио „Дарик“ режисьорът Станимир Трифонов. – Свързана е с едно 24-часово пребиваване на бъдещия президент Кенеди в България и покрай всичко това става дума за животите ни, за съдбата ни и за забравения Бог.“ Историята на Боби е полет към миналото и настоящето, към вечните човешки страсти, падения и добродетели, които съпътстват краткото ни битие.В актьорския екип на „Блаженият“ участват още Параскева Джукелова, Стефан Денолюбов, Любен Чаталов, младата Лорина Камбурова. Сценаристи са Емил Андреев, с когото режисьорът работи в няколко творчески проекта през годините, и Боряна Дукова, оператор е Кирил Проданов, композитор - Георги Стрезов. Продуцент е Пламен Йорданов „Inkoms Project“, в копродукция с Българската национална телевизия. Публиката на 25-ия София Филм Фест ще има възможността да види за първи път финалната версия на филма. ... още »
Обсебваща любов в най-новия филм на Лили Хорват и чаровно музикално пътешествие из френската провинция – специални предложения за романтичните киномани на 25-ия София Филм ФестПремиерата на най-новия филм на младата унгарска режисьорка Лили Хорват „Подготовка да бъдем заедно неопределен период от време“ беше в програмата „Венециански дни“ на престижния и най-стар филмов форум в света през септември 2020. След овациите от Венеция, Торонто, Варшава, Бусан, Солун, филмът пристига и в рубриката „Калейдоскоп“ на 25-тия София Филм Фест. Мелодраматичната романтична история разказва за тоталното увлечение на 40-годишната Марта, която се влюбва в колегата си Янош по време на професионална конференция в Ню Йорк. Тя оставя блестящата си кариера на неврохируг в САЩ и се връща в Будапеща, за да започне нов живот. Идеята, че именно Янош е мъжът на мечтите й я обсебва до такава степен, че тя прекъсва връзките си с работата и приятелите си, ала при новата им среща на родна земя обектът на нейните въжделения твърди, че двамата не се познават. Възможно ли е историята да се е развивала само във въображението на Марта?...Действието във филма размива границите между мечти и реалност, диалогът е лаконично използван – най-вече при необходимост да бъде освободено известно количество напрежение, което на моменти е толкова интензивно, че зрителите едва поемат дъх. „Имаше сериозен кастинг за ролята на главната героиня, - споделя Лили Хорват. – Търсех актриса, която да бъде силна и същевременно крехка. Когато за първи път срещнах Наташа Щорк, незабавно почувствах, че тя притежава тази специална двойнственост в себе си и че има много богат вътрешен свят. Тя е не само красива, но и много интелигентна жена, а това беше много важно, защото все пак трябваше да влезе в ролята на неврохирург.“Пътешествие сред великолепна френска природа, представено с много топлота и специфично британско чувство за хумор – какво повече е нужно за премиера в рубриката „Големите майстори“ на СФФ?! „Мъжът с шапката“ е дело на ветерана-документалист Джон-Пол Дейвидсън (работил по пътеписи с Майкъл Пейлин и Стивън Фрай), а негов партньор в тази творческа авантюра е композиторът Стивън Уорбек, носител на „Оскар“ за работата си по „Влюбеният Шекспир“ и дебютант в ролята на сценарист и режисьор. Опитният Киарън Хиндс е в ролята на любителя на шапки, който неволно става свидетел на престъпна дейност и бързо решава да избяга с малката си кола, преследван по петите от петима не много умни мъже. Така започва един увлекателен „road movie“ – живописна одисея във френската провинция, в която участват местни жители, превърнали се в интересни персонажи, както и спомен за изгубена любов… Част от сцените са изпълнени с любопитни, доста сюрреалистични детайли, както и с много музика. „Мъжът в шапката“ е филм, който събужда известна меланхолия, но също и усмивки у публиката, която живее с емоциите на героя по неговия път и с копнежа му по спомените за хора, които вече не присъстват в живота му. Важно е да се спомене и фактът, че самият Стивън Фрай, прочут като едно от националните съкровища на Великобритания, определя филма като „великолепен - забавен, чаровен и наистина прекрасен!“ ... още »
Поради огромния зрителски интерес 13-ото издание на фестивала Sofia MENAR ще продължи до 7 февруари на платформата Neterra TV+. Почитателите на киното от Близкия изток, Централна Азия и Северна Африка имат възможността да се насладят на 30 пълнометражни и 12 късометражни филма включени в програмата. Всички абонаменти за фестивала остават активни до 7 февруари. Зрителите имат възможността да изберат между три варианта за достъп: 3 филма за 10 лв., 10 филма за 20 лв. или абонамент от 30 лв., с който могат да се гледат всички филми от фестивала.Първото онлайн издание на фестивала събира хиляди зрители пред екраните от 15 януари. За първи път филмите от селекцията са достъпни от всички краища на България, което води до многократно увеличаване на аудиторията.Като фаворити на българската публика се оформят най-гледаният ирански филм за изминалата година „Едва 6 милиона и половина”, изключително оригиналната немска комедия „Разпит по съседски”, мащабният проект на Ян Артюс-Бертран „Човек”, приказната турска история „Писма на съдбата”, остроумната черна комедия „На косъм от сцената” и драматичната история с неочакван обрат „Язовецът”.На огромен интерес се радват и документалните истории от различни региони на фестивала като „Крилете на Киргизстан” за живота на номадите в подножието на Тяншан, „Пънк завинаги” представящ ъндърграунд сцената на Мароко и „Между стената и света” за приклченията на младеж, който решава да обиколи света с един от най-ограничаващите паспорти – палестинския.Абонаментите за фестивала Sofia MENAR са налични на https://neterra.tv/festival/menarfestSofia MENAR Film Festival се организира от “Позор” и запознава българската публика с културата и традициите на ислямския свят. Програмата на Sofia MENAR Film Festival представя най-доброто от игралното, документалното и късометражното кино на Близкия изток, Централна Азия и Северна Африка, като традиционно включва и специално подбрани тематични събития, свързани с държавите от този регион, както и с обичаите на етническите групи, които обитават земите им. Фестивалът е основан през 2009 година.Neterra TV+ е нова българска онлайн платформа, в която всички киномани могат да наемат или да закупят за гледане най-новите и качествени български филми, чужди заглавия, събития на живо и друго авторско съдържание. Платформата е част от Neterra.TV, която вече 15 години предоставя на сънародниците в чужбина достъп до най-гледаните български телевизионни канали, филми, предавания и музикални клипове във високо качество за целия свят. Каталогът на https://neterra.tv/plus е достъпен без необходимост от абонамент и се обновява непрекъснато. ... още »
Те ни изправят лице в лице с другия и ни карат да търсим себе си. Разказите им са пълни с любов и щастие, с омраза и насилие. Разказват ни за живота си. Понякога шокират, понякога ни просълзяват, а понякога от напрежение ни секва дъхът. И между всеки техен разказ, като глътка свеж въздух, потичат поразително красиви природни кадри отвисоко на Земята. Едно потапяне в същността на това да разберем какво е да си човек. ... още »
Представяме ви три филма от Международния конкурс за първи и втори филм на 25-ия София Филм Фест.„Черната котка“ („The Black Cat“) е втора пълнометражна творба за иранския режисьор Карим Мохамад-Амини. Филмът е разказ за реалността и настоящето през погледа на новото поколение в Иран – млади хора, които са в неизбежен сблъсък с традиционната консервативност. Днес рапът е много популярен сред иранската младеж. Този жанр обаче не се приема от правителството и песните не могат да бъдат издадени законно. Авторите трябва да действат нелегално, както и техните почитатели - градски младежи, чиито надежди и мечти се променят заради Интернет и социалните мрежи, завладяващи света… Известният ирански актьор Бахрам Радан играе себе си във филма и влиза в ролята на водещ на телевизионно шоу, излъчвано на живо чрез дигитална платформа. Неволно той се сблъсква с проблем, причинен от група младежи – този конфликт засяга личния и професионалния му живот… „Шоуто на Джемил“ („The Cemil Show“) е пълнометражният дебют на турския режисьор Баръш Сархан. Едноименният му кратък филм се появява през 2015 година, а той се връща към героя Джемил, за да разкаже историята му през 2020 в интригуващ трилър за мрачния, неустоим чар на славата. Джемил мечтае да бъде актьор и се явява на прослушване за ролята на злодея в игрален филм, римейк на второразредна турска класика от 60-те. След като не впечатлява режисьора, Джемил търси други начини да получи ролята. Опитва да се свърже с Тургай Гьорал – актьорът, изиграл същата роля преди години. Ала Гьорал е намерен мъртъв в апартамента си, а Джемил е шокиран от факта, че такъв актьор може да остане самотен и забравен… Пътят, по който Джемил преминава, за да получи ролята, се превръща в тъмен вихър, в който се преплитат животът на Тургай Гьорал, ролята на злодея, за която той се подготвя, и собственият му характер.Първият пълнометражен филм на унгарския режисьор Балаш Краснахоркай, „Разлом“ („Ravine“), разказва за акушер, който напуска родното си село в Марамуреш, Румъния, за да учи в медицинското училище в Будапеща. 17 години по-късно той се завръща на Великден у дома за погребението на баща си и се оказва изправен пред отговорността за съдбата на собствения си син, за чието съществуване не е знаел до момента. Това го връща рязко в мрачния и непримирим свят, който е оставил след себе си.„Разлом“ е балада за настоящето, а действието му се развива на магическо място, с уникална природа. През възраждането на отношенията между баща и син, тази история поставя въпроси за силата на връзките в едно семейство и за противоречията между хората; за съдбата, която свързва престъпление и наказание; за шанса да постигнеш изкупление и да започнеш на чисто…“, споделя режисьорът. ... още »